Islám a islamismus v České republice

Tato kniha je důležitou pomůckou pro každého, kdo se snaží získat faktické informace o historii, vývoji a výkladech islámu, jenž se v české komunitě muslimů šíří. Doteď bohužel není na českém knižním trhu dostupná žádná jiná kniha, která by mapovala českou muslimskou komunitu. Kniha mapuje vývoj české muslimské komunity a přináší komplexně zpracované působení různých organizací. V knize je popsán vývoj muslimské komunity na našem území, její vnitřní konflikty apod.

V českém akademickém prostředí je cítit tlak na politickou korektnost, prezentování islámu či českých muslimů v co nejpozitivnějším světle a zamlčování faktů o negativech a kontroverzích. Tato práce se ovšem negativním jevům uvnitř muslimské komunity nevyhýbá, naopak se je snaží veřejnosti více přiblížit, zasadit do kontextu a upozornit i na to, co nemusí být příliš zřejmé. Nemám potřebu se komukoli z muslimů působících v Čechách zavděčit, snažím se pouze o to, aby prezentace muslimů u nás byla kompletní a nic nebylo "zameteno pod koberec". V knize také nově naleznete více než sto fotografií, desítky fotokopií dokumentů apod.

Knihu si můžete zakoupit v e-shopu zde.

Islamislamismus

Eurabia - Mýtus nebo realita budoucnosti?

Když jsem v roce 2015 vydal tuto publikaci poprvé, chtěl jsem hlavně odpovědět na základní otázku, která byla a je tématem vášnivých debat nejen v České republice. Tato otázka zní: Je islamizace a s ní spojený vznik Eurábie mýtem nebo realitou, již právě prožíváme? Publikace na tuto otázku nabízí komplexní odpověď. Je to jedna z mých nejúspěšnějších publikací, což ukazuje na to, že v České republice je stále dost lidí, kteří na tuto problematiku nerezignovali a snaží se o ní dovědět co nejvíce.

Milý čtenáři, pokud nepovažuješ masovou migraci za problém, tak si prosím uvědom, že podle Eurostatu jen v roce 2022 v EU, tedy již mimo Velkou Británii, jež z EU odešla, požádalo o azyl v EU 965 665 osob, a z toho naprostá většina přišla do EU nelegálně. V této statistice navíc nejsou započítáni ukrajinští migranti, kteří přišli do EU v rámci pomoci během války s Ruskem.

Podívejme se jen na počty žádostí za posledních pár let. Celkem za 7 let požádalo o azyl v EU 6 775 695 osob.

Je tedy nezpochybnitelné, že masová migrace do Evropy proměňuje evropskou populaci radikálně a nevratně. Tvoří se tak základ pro vznik nové společnosti a kultury, která nemusí mít nic moc společného s předchozí evropskou kulturou a vnímáním společností, které se tu utvářely v předchozích staletích. Fakticky je to nové stěhování národů do Evropy. Snad vám tato má publikace pomůže lépe pochopit, co se právě v těchto letech v Evropě odehrává a že to je proces, který nezačal před pár léty, ale trvá již dlouhá desetiletí.

Knihu si můžete zakoupit v e-shopu zde.

Eurabia

Třetí vlna - Islamizace, masová migrace a Rusko

Od mediálně rozsáhle pokryté migrační krize z let 2015/16 uplynulo již několik let a česká veřejnost si již na celou situaci „zvykla“. Tato migrační krize neskončila a dále pokračuje, jen prostě už není pro media a veřejnost tolik zajímavá. Do Evropy přicházejí dál a dál zástupy převážně mladých mužů z Afriky a muslimského světa. Narůstá nejen hrozba radikálního islámu, ale i kriminalita a byť se o tom občas hovoří v mediích, česká veřejnost si už na to zvykla a neburcuje ji to k nějaké aktivitě, jako byly protesty v roce 2016. Co se tedy v Evropě a u nás v Čechách a na Moravě děje? Kolik zde přibylo mešit? Jak narůstá populace muslimů v Evropě? A jaké jsou nejčastější problémy v soužití mezi muslimy a nemuslimy v Evropě? Jak to, že se Rusku daří své muslimy integrovat a nemají tam v soužití takové problémy jako my v EU?

Právě těmto otázkám se věnuje tato publikace, jejímž základem je text přednášky přednesené na mezinárodní konferenci v Parlamentu České republiky. Autor touto prací zároveň navazuje na svou předchozí úspěšnou knihu Eurabia: Mýtus nebo realita budoucnosti?

Knihu si můžete zakoupit v e-shopu zde.

Tretivlna

Problematika vyšší porodnosti muslimů

Radikální zmenšení velikosti populace v České republice (a dalších státech EU) je v následujících desetiletích již fakticky jistotou. Hovoří o tom například článek na Aktualne.cz: „Velké vymírání slovanských států je tady. Východ Evropy včetně Česka se vylidní.“ A také podle dat Českého statistického úřadu je porodnost z roku 2023 nejnižší za posledních 150 let.
Přitom porodnost muslimů v EU je zásadní pro odhad, jak moc muslimové budou ovlivňovat společnost v EU a kolik procent populace budou tvořit. Nejprve tedy uvádím několik klíčových faktů k současnému stavu populace v Evropě a ve světě včetně již známých problémů s tím spojených.
Jedním z faktorů, které nahrávají větší porodnosti (nejen) muslimů je to, že náboženské komunity jsou velmi silně orientovány na rodinu a tradiční pojetí rodiny, kdy vytvářejí silné vazby mezi členy rodiny.
To vše ovšem vede k tomu, že budoucnost Evropy bude za několik generací budoucnost náboženská. Protože porodnost věřících lidí je zhruba třikrát větší než porodnost ateistů a vlažných, liberálních věřících.
A právě muslimské komunity v EU jsou velmi silně ovlivňované ortodoxním islámem a taktéž i evropští konvertité k islámu se většinově přiklánějí k různým proudům islámu, které jsou ovšem velmi silně náboženské a prosazuji politiku mít co nejvíce dětí, které si může muslim dovolit. Paradoxně je v tom podporuje i sociální systém v mnoha evropských zemích.

Knihu si můžete zakoupit v e-shopu zde.

Indexporodnost

Muslimové, Evropa, antisemitismus a izraelsko-palestinský konflikt

„Když se izraelští vůdci dívají na to, jak naší arabští sousedé nakládají se sebou navzájem, tak není těžké si představit, jak by to vypadalo, co by udělali nám, kdyby měli tu možnost.“ Shahar Shelef, zástupce izraelského velvyslance v České republice.

Tato publikace vznikla s cílem přinést českému čtenáři základní informace k problematice nejen konfliktu mezi židy, respektive Izraelci, a muslimy, respektive Araby či Palestinci. Zároveň se snaží čtenáře stručně a výstižně seznámit s různými problematickými částmi nejen tohoto konfliktu, ale i jeho přesahu vůči Evropě a nemuslimskému světu. Snad vám tato publikace umožní lépe pochopit složitý proces izraelsko-palestinského, respektive židosionisticko-muslimského konfliktu, ale i složitou problematiku vztahu muslimů k násilí a brutalitě, která se mnohdy vymyká našim představám o civilizovanosti. Snad je tato má snaha o osvětu české společnosti alespoň trochu úspěšná, protože bohužel poslední roky sleduji, že česká společnost je stále více ovlivňována emocemi, které jsou mnohdy založené na nepřesných a nepravdivých faktech. Úroveň českých medií a jejich prezentace zpráv a informací je také stále více založena na emocích, domněnkách a mýtech spíše než na faktech a prezentacích i těch názorů a postojů, které nesouzní s požadavkem vládnoucího názoru a vládnoucí interpretace faktů.

„Ó Alláhu, o bracíme se na tebe s prosbou za o byvatele Gazy, Z ápadního břehu, za palestinský lid, dej jim zvítězit nad Tvým a jejich nepřítelem, ó Pane všech světů. Buď milosrdný k jejich mučedníkům a přijmi je mezi zbožné. Ó Alláhu, dopřej jim klidu a pokoje. Uzdrav zraněné a ty, které postihlo neštěstí. Ulehči jim, nechť jsou trpěliví.“ Kázání v pražské mešitě říjen 2023.

„Prosíme Vznešeného Alláha, aby vrátil mešitu al-Aksá muslimům, aby ulevil našim bratrům v mešitě al-Aksá, v Palestině, na jakémkoli místě a aby dal zvítězit islámu a posílil muslimy.“ Pražský muslimský duchovní Ahmad Ragab, 21. července 2017.

„Soudný den nenastoupí, dokud muslimové nepovedou válku proti židům. Muslimové je budou zabíjet tak, že se zbývající židé budou schovávat za balvany a stromy. A pak kámen nebo strom promluví: muslime, služebníče boží, tam za mnou je žid. Přijď a zabij ho.“ Lukáš Alí Větrovec, člen Muslimské obce v Brně v kázání pro brněnské muslimy.

Knihu si můžete zakoupit v e-shopu zde.

Indexprojevyantisemitismus

Ježíš Kristus & islám

Když jsem v roce 2014 vydal tuto knihu poprvé, myslel jsem si, že zájem o ni bude malý. Jaké ovšem bylo mé překvapení, když se celý náklad prakticky za necelý rok rozebral. A tak jsem v roce 2015 vydal v mnohem větším nákladu druhé vydání. No a teď již je prakticky celé druhé vydání také rozebrané, a tak po deseti letech jsem se rozhodl vydat vydání třetí. A to i kvůli tomu, že právě připravuji k vydání svou další publikaci nazvanou „Možnosti dialogu mezi muslimy a křesťany“, kdy se obě tyto publikace navzájem doplňují a rozvíjejí svůj obsah.

Protože zatímco tato kniha „Ježíš Kristus a islám“ je psána v duchu islamokritickém s poukazováním na rozdíly mezi islámem a křesťanstvím, naopak má publikace „Možnosti dialogu mezi muslimy a křesťany“ se zaměřuje na specifický a jednoznačně vymezený problém mezináboženského dialogu, kde se věnuji hlavně pozitivnímu aspektu vztahů křesťanů a muslimů a možnosti dialogu mezi nimi.

Myslím si také, že křesťané se nemohou divit vítěznému pochodu vyznavačů islámu Evropou, když hlásání evangelia a prosazování křesťanských hodnot bylo některými teology a církevními představiteli zrušeno a nahrazeno mezináboženským dialogem a hlásáním bezbřehé reformace křesťanství k obrazu ateistickému a marxistickému. Toto druhé vydání jsem rozšířil o několik kapitol věnujících se jak duchovním tématům, tak i praktickému soužití muslimů s křesťany.

A snad i pomůže těm z vás, kdo islám nekriticky obhajují, pochopit jeho negativní stránky. Byť kniha je o islámu a křesťanství, je užitečná i pro ateisty a nekřesťany, kteří v této tématice nemají příliš mnoho znalostí. Již jsem se setkal s bývalými muslimy, kteří přijali islám na základě islámské propagandy, jež lže o křesťanství, a když si tito lidé přečetli fakta o problematice islámu a křesťanství, uznali svůj omyl a islám opustili.

V předkládané knize autor zkoumá, jak se k učení Ježíše Krista staví islám, a zabývá se otázkou ideologických a teologických rozporů mezi těmito dvěma světovými náboženstvími. Lhoťan se tak snaží překlenout mnohdy příliš povrchní pohled na islám převažující v České republice. Kniha poukazuje nejen na zásadní rozdíly mezi interpretací postavy Ježíše Krista v islámu a křesťanství, nýbrž také poukazuje na problémové části mezináboženského dialogu, kdy křesťané mnohdy podléhají strachu z kritiky kontroverzních části islámu. Přitom by však části islámu, jež jsou neslučitelné nejen s křesťanstvím, ale i s civilizovanou společností ctící humanitu a lidskou svobodu, neměly být přehlíženy.

V Čechách a na Moravě bývá součástí islámské misie místy až agresivní a lživá agitace zaměřující se proti křesťanství, kdy je muslimy využíváno protikřesťanských a protikatolických nálad v české společnosti. Tato kniha proto představuje sumarizaci základních faktů potřebných pro pochopení problému islámu a islamizace, a to nejen křesťany, ale i ateisty. Byť je autor bývalým muslimem, jenž se po studiu života Ježíše Krista přiklonil ke křesťanství, uctívá jako zásadní hodnotu danou Bohem právo na svobodu přesvědčení. Jeho kniha tedy není zamýšlena jako prezentace pozitivního obrazu křesťanství na úkor islámu či ateismu, spíše má být české společnosti jakýmsi varováním, poněvadž vlivem současné expanze islámu podpořené vymíráním křesťanského společenství mohou již příští generace žít ve společnosti islámem formované. Na příkladu takovýchto společností podřízených islámskému právu se dnes již ukazuje, že i středověká křesťanská netolerance byla oproti vládě islámu jen "procházkou růžovým sadem".

Mgr. Lukáš Lhoťan (1980) je nezávislý novinář, bývalý muslim a autor, například knih Ježíš Kristus a islám, Eurabia, Islám a islamismus v České republice, Cestujeme po Turecku, Arménský holocaust a dalších. Je absolvent magisterského studia na Univerzitě Palackého v Olomouci. Jeho komentáře vycházejí v českých mediích a jsou překládány i do cizích jazyků (angličtina, polština, ruština aj.). Od roku 1998 do roku 2010 byl spolupracovníkem předsedy českých muslimů Muneeba Hassana Alrawiho.

Je absolventem poutě do Mekky a vzdělávacích kurzů o islámu saúdskoarabské organizace World Assembly of Muslim Youth. Podílel se na projektu odhalování islámských extremistů v německé spolkové zemi Bavorsko (projekt byl ve spolupráci s bavorskou zemskou kontrarozvědkou Bayerisches Landesamt für Verfassungsschutz). Rovněž absolvoval studijní pobyt v USA nazvaný The International Visitor Leadership Program a organizovaný Ministerstvem zahraničí Spojených států amerických. Do svého veřejného zřeknutí se islámu v roce 2012 patřil k mediálně nejznámějším muslimům v České republice a také k propagátorům reformního islámu. Od roku 2011 je zakladatelem a vedoucím nakladatelství nesoucího jeho jméno a spoluzakladatelem výzkumného centra na problematiku islámu, migrace a bezpečnostních služeb.

 Knihu si můžete zakoupit v e-shopu zde.

Indexjezis

Možnosti dialogu mezi muslimy a křesťany

O mezináboženském dialogu se velmi často hovoří, podnikají se různé konference a fóra, ale o hlubším průniku tohoto tématu do praktické teologie a praktického života muslimské, ale i křesťanské komunity nemůže být ani řeč. Bezpochyby křesťanská, hlavně katolická strana, na tomto poli má velkou aktivitu, která převyšuje aktivitu muslimskou, kdy muslimové jsou spíše do náboženského dialogu vtahování svými křesťanskými spoludiskutujícími.

Když jsem vypracoval svou magisterskou prací, tak jsem si uvědomil, že vlastně můžeme v případě islámu i křesťanství hovořit o dvou pozicích teologů – pozitivní a negativní.

Pozitivní i negativní teologie mají nejen teologický rozměr, ale i rozměr aktuální a společenský. Dá se říci, že pozitivní teologií se řídí mystikově křesťanství a islámu, kteří naznačuji ve svých pracích spásu všech lidí, někteří dokonce i možnost spásy satana, když potlačí svou pýchu a pokoří se Bohu. Ale společenský rozměr je i to, že například a hlavně historicky pozitivní teologie sehrála svou roli ve vztahu muslimských vládců a křesťanských poddaných například v muslimské Osmanské říši. Naopak s úpadkem moci a intelektuální úrovně Osmanské říše je pozitivní teologie nahrazena teologií negativní, kdy vlastně jsou všichni jinak smýšlející prohlášení za nepřátelé. I proto můžeme říci, že teologický pohled Fethullaha Gülena je teologickým pohledem velmi blízkým pohledům osmanských sultánů, kdežto pohled mnoha dnešních zastánců tureckého islamistického výkladu islámu má postoj negativní a velmi vzdálený pohledu i samotného zakladatele islámu Mohammeda, který měl pohled například na křesťany velmi pozitivní, byť i kritický, a dokonce jim dovolil se modlit v jeho mešitě, kdyby tito křesťané byli vyloučení ze spásy a byli modloslužebníky, jak tvrdí někteří interpreti Koránu, tak copak by jim sám islámský prorok Mohammed dovolil se modlit ve své mešitě?

Snad vám tato má práce napomůže k hlubšímu pochopení problému a výzev jenž leží před všemi, kdož chtějí mezináboženský dialog mezi muslimy a křesťany vykonávat a prožívat hlouběji a ne pouze povrchně pro potřeby mediální či společenské prezentace, ale bez hlubšího poznání celého problému.

 Knihu si můžete zakoupit v e-shopu zde.

Obalkadialog

Rozum, stvoření Koránu a svobodná vůle v islámu

Tři základní spory islámského racionalismu s islámskou ortodoxií 

Jsem přesvědčen, že prozkoumání reakcí muslimské ortodoxie může pomoci pochopit historický vývoj islámské teologie a důvody, proč se dnes nachází v pozicích, v niž se nachází. Pokud v této práci hovořím o muslimské ortodoxii, vycházím z dogmatiky muslimské sunnitské ortodoxie, která sebe sama označuje za jedinou skutečnou nositelku údajně pravého Muhammadova učení. Je totiž velice sporné, jestli se opravdu jedná o ortodoxii ve smyslu zachování linie původního učení zakladatele islámu Mohameda, nebo se spíše jedná o směr islámu, který si pouze „přivlastnil“ autoritu ortodoxie, avšak sám je spíše inovativním směrem. Naopak ortodoxním směrem by v takovém případě spíše mohl být směr některých muslimských racionalistů, což samo o sobě je jednou z velkých otázek výzkumů vývoje islámu na jeho počátku. Základním problémem ve zpracování tohoto tématu je skutečnost, že v českém jazyce je velice omezeně dostupná literatura obsahující překlady postojů muslimské ortodoxie. Jde pouze o několik knih vydaných vesměs českými muslimy.

Jinak jsou názory a postoje muslimské ortodoxie i muslimských racionalistů prezentovány spíše zprostředkovaně různými českými orientalisty a překlady děl zahraničních orientalistů. V případě samotných muslimských racionalistů je také velkým problémem fakt, že i v původních jazycích je prakticky nemožné dohledat jejich autentické citace a díla, protože v samotném muslimském prostředí byla jejich díla mnohdy zničena a my se tak dnes o jejich názorech dozvídáme pouze zprostředkovaně od jiných autorů, kteří navíc mnohdy byli názorovými odpůrci těchto racionalistů. V základu vymezuji téma této práce několika základními tematickými celky, které se staly důležitým bodem konfliktu mezi muslimskou ortodoxií a muslimskou racionalistickou filozofií. Prvním celkem je téma rozumu, druhým je otázka stvoření či nestvoření Koránu a třetím tematickým okruhem je otázka svobodné vůle člověka. Všechny tyto celky byly zdrojem velkých sporů uvnitř muslimského společenství a dodnes nebyly spolehlivě a jednoznačně rozřešeny. Naopak se mnohdy staly důvodem či záminkou k velmi brutálnímu pronásledování jedné skupiny muslimů jinou skupinou muslimů, mající jiný názor na tyto otázky. A je tomu i tak v dnešní době, stačí připomenout chování teroristické organizace Islámský stát v Sýrií a Iráku.

 Knihu si můžete zakoupit v e-shopu zde.

Indexrozum

Festival Banát a srbská Niš

Tuto knihu jsem se rozhodl napsat nejen proto, abych inspiroval další lidi k výletům na festival Banát a zaznamenal úžasný několikadenní výlet, jenž jsme podnikli s mým kamarádem Standou do rumunského regionu osídleného českými krajany a do srbského historického města Niš, ale chci tím také pomoci lidem, kteří se během svého výletu do Banátu rozhodnou kromě návštěvy festivalu poznat i další zajímavá místa.

Záměrně dávám do nadpisu motorkou a autem, protože oba dopravní prostředky vám dají velkou míru nezávislosti na klasické dopravě na festival Banát, tedy vlakem či autobusem, ale zároveň vám umožní prožít i neskutečné zážitky z cesty. Během této cesty můžete vidět nejen spoustu historických památek z různých období, ale také přírodní zajímavosti a unikátní kulturu, která postupně zaniká. České kolonie v Banátu jsou historickou ukázkou toho, jak si Češi dokázali vybudovat prosperující domov i v původně nehostinné a opuštěné krajině pohraničí habsburské říše

. Byť to zní exoticky, dnešní Rumunsko a Srbsko jsou země bezpečné, možná dnes již i bezpečnější než některé oblasti západní Evropy, a jsou v nich zahraničními cestovateli ještě ne plně objevená kouzelná místa. I proto jejich návštěvu doporučuji; já sám využívám území Srbska i Rumunska ke svým cestám do Bulharska a dalších zemí.

Snad vás tato má publikace obohatí a namotivuje k návštěvě nejen festivalu Banát, ale také k poznání nám tak blízkých společností a historicky spojených národů. Protože právě takovýmto poznáváním a prožíváním se nejen obohacujeme, ale také prohlubujeme naší společnou identitu Evropanů.

Knihu si můžete zakoupit v e-shopu zde.

Banat-obalka-2

Cestujeme po Turecku 1

Kemer, Phaselis, Myra (Demre), Pamukkale, Olympos, Antalya, Alanya

Důvody, proč jsem se rozhodl napsat tuto knihu, nebyly politické či náboženské, ale čistě praktické. Během svých návštěv Turecka jsem si totiž uvědomil, že českému turistovi schází možnost podrobněji se seznámit s místy, jenž v Turecku navštívil nebo plánuje navštívit. Informace v češtině zde prakticky nejsou a informace v anglickém či německém jazyce jsou omezené. Je to způsobeno i tím, že některé archeologické a přírodní památky nejsou ještě příliš prozkoumány, s jejich výzkumem se vlastně teprve začíná a turečtí vědci mají omezené finanční a lidské zdroje.

K sepsání této knihy jsem ovšem měl ještě jeden důvod - přiznávám, že jsem člověk ve své podstatě líný, který má rád své pohodlí. To je důvodem, proč jsem při všech svých zahraničních cestách vždy zvolil formu zájezdu zprostředkovaného cestovní kanceláří. Když chci, vyrážím na výlety, a když nechci, prostě si lebedím na pláži u hotelu. Jelikož v posledních letech výrazně klesají ceny zájezdů, hlavně mimo sezónu, dnes vás takový pobyt u moře v Turecku vyjde mnohdy mnohem levněji než například stejně dlouhý pobyt v tuzemském rekreačním zařízení stejné úrovně. Tedy i mnozí lidé, kteří by běžně necestovali, mohou dnes vyrazit na pobyt k moři a zároveň také poznávat tisíciletou historií dnešního Turecka.

Knihu si můžete zakoupit v e-shopu zde.

Indexcestujeme

Maďarské termály a vinařský ráj

Eger, Egerszalok, Miskolc

Když jsem se začal věnovat sepisování a vydávání svých zkušenosti, tipů a doporučení z mých zahraničních cest, dal jsem si jako prioritu poskytnout čtenářům zkušenost i z relativně blízkého Maďarska, které pravidelně a často navštěvuji a kde je mnoho odpočinkových lokalit, ve kterých si nejen odpočinete u dobrého vína nebo v termální koupeli, ale můžete navštívit i historicky zajímavá místa spojená i s naší českou historií.

A tak jsem se rozhodl jako další cestopis vydat právě tento o oblasti Egeru a Miskolce. Pevně věřím, že vám tento cestopis nejen poskytne spoustu zajímavých informací, ale i inspirací a prožijete v této oblasti Maďarska krásný a příjemný pobyt.

Například egerský hrad nechal vystavět místní biskup na návrší v centru města po tragické invazi Mongolů v roce 1241. V roce 1552 se hrad proslavil po celé Evropě svou obranou proti mnohonásobné přesile muslimských vojsk vedených Osmany, která hrad několik týdnu obléhala, ale poté s nepořízenou od hradu odtáhla. Toto obléhaní se stalo i námětem románu spisovatele Gézy Gardónyho s názvem „Jágerské hvězdy“ (moderní češtinou Egerské hvězdy).

Egerszalók leží zhruba 6 kilometrů od Egeru rozhodně stojí za návštěvu. Nachází se zde totiž dvoje termální koupaliště s unikátní bílou stěnou tvořenou nánosy z termálního pramene. Obdobně úchvatné terasy, ale ve větším rozsahu, naleznete například v Pamukale v Turecku.

Na předměstí Miskolce jménem Miskolctapolca je oblast uzpůsobena pro rekreaci a zábavu – jsou zde nejen jezírka v rozsáhlém parku, termální bazény apod., ale i občerstvení a zábavní atrakce. V samotných termálních lázních je systém jeskyní zaplavených termální vodou, která je jednou z nejléčivějších v Evropě a svou podstatou jsou tyto termální lázně v jeskynním systému unikátem v rámci celé Evropy. Publikace také obsahuje několik stran barevných fotografií.

 Knihu si můžete zakoupit v e-shopu zde.

Obalkatermalymadarsko

--- sociální sítě ----

---odkaz na všechny novinky---

lukaslhotan@seznam.cz 

+420 773 871 850